Strijd tegen lekverlies

Leakie: de strijd tegen lekverlies werpt vruchten af

Niet elke druppel geproduceerd drinkwater stroomt uiteindelijk uit een kraan. Lekkende leidingen en breuken zorgen onderweg voor heel wat waterverlies. Water is nochtans een schaars en kostbaar goed waarmee we zorgzaam moeten omspringen. Daarom startte De Watergroep in 2019 een ambitieus meerjarenprogramma om de zogenaamde ‘lekverliesindex’ drastisch terug te brengen. Tegen eind 2025 wil De Watergroep - en bij uitbreiding heel Vlaanderen - tot de wereldtop behoren qua lekvrije leidingen. In 2021 boekten we op verschillende vlakken grote vooruitgang:

introductie foto Leakie: de strijd tegen lekverlies werpt vruchten af

Succesvolle automatische leklokalisatie tot op straatniveau

SmartWaterGrid is de naam van het onderzoeksproject waarin we samen met medewerkers van imec, de Universiteit Gent, Universiteit Antwerpen, Hydroscan, Aloxy en Itineris onderzochten hoe we sneller lekken kunnen vinden als we verschillende soorten informatie combineren. Dat gaat onder andere over de data die sensoren verzamelen, zelflerende computermodellen én de input van mensen (techniekers of klanten). Onze software gaf al automatische meldingen bij lekken, maar onze lekzoekers moeten dan nog steeds tientallen of soms honderden kilometers afzoeken met lekdetectieapparatuur (zoals bodemmicrofoons) om het lek te vinden. Met het SmartWaterGrid-project ontwikkelden we een slimme technologie waarmee we lekken automatisch kunnen lokaliseren tot op straatniveau. In 2021 is dat voor de eerste keer gelukt!

Opstart lekdetectiesoftware Hydroware

De Watergroep doet een beroep op de expertise van de firma Hydroware om een totaaloplossing in de strijd tegen lekverlies te gooien. Sinds 2021 wordt daarbij gebruik gemaakt van slimme lekdetectiesoftware. Het principe is eenvoudig: er worden continue vergelijkingen gemaakt tussen het real-time waterverbruik en het ‘normale’ waterverbruik dat voorspeld wordt door slimme algoritmen. Bij afwijkingen worden alarmen gegenereerd. Deze nieuwe modelleringstechnieken laten toe meer en preciezer lekken te detecteren, zowel sluipende als nieuwe lekken sneller te ontdekken én het lekvolume te kwantificeren. Op die manier heeft De Watergroep de nodige informatie om de juiste prioriteiten te stellen bij het opsporen en herstellen van lekken, veroorzaken lekken minder schade en kunnen we ze sneller herstellen. Dat betekent ook minder hinder voor onze klanten en het openbaar domein.

De software werd in 2021 voorlopig in 100 registreerzones gebruikt, dat zijn afgebakende gebieden in het leidingnet waarbij de ingaande waterstroom gemeten wordt. Daarna wordt de aanpak geleidelijk uitgerold binnen het hele werkingsgebied van De Watergroep, dat ruim 400 registreerzones beslaat.

Dalende trend algemene lekverliescijfers

Onze aanpak tegen lekverlies werkt, onze acties hebben duidelijk effect. De vele inspanningen zien we namelijk terugkomen in de dalende lekverliescijfers van 2021. We bespaarden in dat jaar 5.042.456,44 m³ meer water dan in 2020 (maar liefst 2.161 Olympische zwembaden). Onze ‘Infrastructure Leakage Index’ (ILI), een internationale standaard voor het becijferen van lekverliezen, lag in 2021 op 1,50. In 2020 lag die nog op 1,71. De komende jaren willen we de ILI-waarde nog verder terugbrengen.

function swipedetect(el, callback){ var touchsurface = el, swipedir, startX, startY, distX, distY, threshold = 200, //required min distance traveled to be considered swipe restraint = 100, // maximum distance allowed at the same time in perpendicular direction allowedTime = 300, // maximum time allowed to travel that distance elapsedTime, startTime, handleswipe = callback || function(swipedir){} touchsurface.addEventListener('touchstart', function(e){ var touchobj = e.changedTouches[0] swipedir = 'none' dist = 0 startX = touchobj.pageX startY = touchobj.pageY startTime = new Date().getTime() // record time when finger first makes contact with surface e.preventDefault() }, false) touchsurface.addEventListener('touchmove', function(e){ e.preventDefault() // prevent scrolling when inside DIV }, false) touchsurface.addEventListener('touchend', function(e){ var touchobj = e.changedTouches[0] distX = touchobj.pageX - startX // get horizontal dist traveled by finger while in contact with surface distY = touchobj.pageY - startY // get vertical dist traveled by finger while in contact with surface elapsedTime = new Date().getTime() - startTime // get time elapsed if (elapsedTime <= allowedTime){ // first condition for awipe met if (Math.abs(distX) >= threshold && Math.abs(distY) <= restraint){ // 2nd condition for horizontal swipe met swipedir = (distX < 0)? 'left' : 'right' // if dist traveled is negative, it indicates left swipe } else if (Math.abs(distY) >= threshold && Math.abs(distX) <= restraint){ // 2nd condition for vertical swipe met swipedir = (distY < 0)? 'up' : 'down' // if dist traveled is negative, it indicates up swipe } } handleswipe(swipedir) e.preventDefault() }, false) } window.addEventListener('load', function(){ var el = document.getElementById('prevnextbar') var nextpage = document.getElementById('nextpage') var prevpage = document.getElementById('prevpage') swipedetect(el, function(swipedir){ if (swipedir != 'right'){ prevpage.click() } if (swipedir != 'left'){ nextpage.click() } }) }, false)